الگوریتم گوگل پاندا چیست؟
  • 1397/8/14

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

گوگل در سال های گذشته خلاء بزرگ محتوای مفید را حس میکرد و برای رفع این مشکل الگوریتم پاندا را در سال 2011 ارائه داد. پاندا گوگل را از یک جستجوگر ساده که فقط به این نگاه میکرد که یک سایت چه تعداد از یک کلمه را بیشتر دارد تا آن را در صفحه اول قرار دهد به یک جستجوگر واقعا حرفه ای و هوشمند تبدیل کرد.
الگوریتم پاندا کیفیت محتوای درج شده در طراحی وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد. عدم کپی بودن محتوای درج شده در طراحی سایت شما ، انتشار منظم محتوا ، حجم محتوا و تعداد کلمات آن ، وجود داشتن کلمات کلیدی تمامی مواردی است که در کیفیت محتوا مورد بررسی قرار می گیرد و به عنوان فاکتوری در الگوریتم پاندا قرار می گیرد. حال فاکتورهایی که در الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار می گیرد را بیان می نماییم.

الگوریتم گوگل پاندا چه مواردی را بررسی میکند؟

panda-algorithm


1- محتوای تکراری
2- محتوای بسیار کوتاه
3- مزرعه محتوا 
4- توده تبلیغاتی (نسبت تبلیغات به محتوا)
5- محتوای نامرتبط با جستجوی مخاطب

محتوای تکراری:


هر مطلب یا نوشته بر روی سایت شما که دقیقا مشابه مطالب سایتهای دیگر و یا حتی سایر صفحات سایت خودتان باشد، از دید گوگل پاندا محتوای تکراری یا کپی شناخته میشود.


محتوای بسیار کوتاه:


مطالعات زیادی نشان می دهند که محتوای بلند عملکرد بهتری از خود در نتایج جستجو و شبکه های اجتماعی بر جای می گذارند.
با اینکه حقیقت این موضوع کاملا روشن است، اما نبایست صرفا به خاطر نوشتن محتوای بلند، متن ها را به صورت بی معنی و اسپم نوشته و کیفیت آن را از یاد ببرید. کیفیت محتوا همیشه بر کمیت آن اولویت دارد اگر محتوای شما قابلیت جذب اشتراک گذاری و لایک بیشتری دارد، مطمئنا می تواند رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کند، هر چند اگر محتوای بلندتر بسیاری نیز در دیگر سایت ها وجود داشته باشد.


مزرعه محتوا :


در دنیای اینترنت مزرعه محتوا  یکی از روش‌های اسپم تولید محتوا زیاد و بی کیفیت است.

الگوریتم پاندا


توده تبلیغاتی (نسبت تبلیغات به محتوا):


سایت‌هایی که تبلیغاتشان بیشتر از محتوایشان است توسط الگوریتم گوگل پاندا جریمه می‌شوند.


محتوای نامرتبط با جستجوی مخاطب:


انتشار مرتب محتوا که به طور مرتب صورت گیرد نشان دهنده این است که طراحی سایت شما زنده و فعال است و این ملاکی در الگوریتم پاندای گوگل قرار می گیرد و اصول سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت را مورد نظر قرار می دهد.

الگوریتم پاندا چیست؟

این الگوریتم یکی از مهم ترین، اثرگذار ترین و البته یکی از خطرناک ترین الگوریتم های گوگل است که خیلی از سایت ها که این الگوریتم را جدی نگرفتند الان روزگار خود را در زندان گوگل سپری می کنند و بسیار نادم و پشیمان هستند.

الگوریتم پاندا تمام تمرکز خود را بر روی محتوای وب سایت ها گذاشته و سایت هایی که محتوای بی کیفیت و یا کپی در سایت خود تولید می کنند، موجب ناراحتی و بعضی اوقات هم موجب عصبانی شدن این پاندای مهربان می شوند.

البته درباره این الگوریتم هنوز همه ی اطلاعات به دست ما نرسیده است چون بخشی از این اطلاعات، جزء رمز و راز های گوگل است. اما در این مقاله به اندازه ای که رابطه ی سایت ما با این پاندای پر حاشیه خوب شود، اطلاعات کسب خواهیم کرد.

اهداف گوگل پاندا

الگوریتم پاندا چند پدیده مشکل دار در نتایج جستجو را هدف گرفته است. این اهداف شامل موارد زیر می گردند:

1 - محتوای بسیار کم: صفحات اینترنتی که دارای محتوای مرتبط بسیار کمی هستند و از نظر متنی نیز بسیار قلیل می باشند. مانند صفحاتی که دارای موضوعات متنوع اما اطلاعات بسیار کمی در هر مورد هستند.

2 - محتوای تکراری: محتوای کپی شده در بسیاری از جاهای اینترنت وجود دارد. تکرار محتوا حتی در سایت خود شما هم می تواند اتفاق بیفتد. زمانی که یک متن مشخص را در چندین صفحه به صورت تکراری کپی می کنید، احتمالا با این مشکل مواجه خواهید شد. به عنوان مثال یک شرکت ممکن است 10 صفحه با نام ده شهر ایجاد کند و خدمات خود را به یک شکل در هر ده صفحه تکرار کند.

3 - محتوای ضعیف: صفحاتی که شامل اطلاعات بسیار کمی درباره موضوع خود هستند.

4 - فقدان آتوریتی و اعتبار: محتوایی که توسط منابعی تولید می شوند که دارای اعتبار تایید شده ای نیستند. گوگل در این زمینه تاکید کرده است که سایت هایی که نمی خواهند تحت تاثیر منفی پاندا قرار گیرند، می بایست تلاش کنند تا با انتشار اطلاعات مفید، اعتبار خود را در بین کاربران افزایش دهند.

5 - مزرعه محتوا (Content Farming): صفحات بسیار زیاد بی کیفیت که اغلب محتوای خود را از سایت های دیگر جمع آوری می کنند. به عنوان مثال می توان به وبسیات هایی اشاره کرد که صفحات زیادی را با موضوعات گرفته شده از کلمات کلیدی مورد جستجو در گوگل، جمع آوری می کنند و محتوای بی ارزشی را درباره آن تولید کرده و بدون اینکه خواسته کاربران را در نظر بگیرند، می خواهند رتبه های بالا در نتایج جستجو کسب کنند.

6 - محتوای بی کیفیت تولید شده توسط کاربران: به عنوان مثال وب سیات هایی که صرفا پست های مهمان که معمولا بسیار کوتاه نیز هستند منتشر می کنند. این پست ها نیز کعمولا پر از غلط های املایی بوده و فاقد اطلاعات ارزشمند می باشد.

7 - نسبت تبلیغ به محتوای بالا: صفحاتی که مملو از تبلیغات هستند اما محتوایی ندارند.

8 - محتوای ضعیف پیرامون لینک های مشخص: محتوای ضعیفی که صرف با هدف لینک دادن به یک سایت مشخص ایجاد شده است.

9 - وب سایت های بلاک شده توسط کاربران: سایت هایی که کاربران انسانی به صورت مستقیم در نتایج جستجو بلاک کرده اند.

10 - محتوای نامرتبط با عبارت مورد جستجو: صفحاتی که عنوان می کنند که مطالب مرتبط با عبارت مورد جستجو ارائه می دهند اما با ورود به آن با چیز دیگری مواجه می شویم. به عنوان مثال می توان به صفحاتی اشاره کرده که تخفیف رستوران ارائه می دهند اما در بدو ورود متوجه می شوید که هیچ تخفیفی در این صفحه وجود نداشته و صرفا با تبلیغات پر شده اند.

خط قرمز های الگوریتم پاندا:

و اما رسیدیم به بخش مهم ماجرا. در این قسمت قصد داریم عواملی را که باعث می شود الگوریتم پاندا با ما برخورد کند، آشنا شویم.

برخی از مواردی که پاندا از آن ها خوشش نمی آید، به شرح زیر است:

*کپی کردن محتوا از سایت های دیگر ممنوع(پاندا از این کار متنفر است)

*بازنشر یک مطلب در سایت ممنوع(یعنی یک مقاله را دو بار در سایت قرار دهیم)

*محتوای بی روح ممنوع(مقاله ما باید عکس، فیلم و… داشته باشد تا باب میل پاندا شود. البته گوگل بخاطر نبود تصویر در مقاله به ما را تنبیه نمیکند)

*مقالات غیر مرتبط ممنوع(یعنی مثلاً: در یک سایت آموزشی محتوای ما موزیک های جدید باشد)

*مقاله بدون کامنت ممنوع(نظرات در سایت بسیار اهمیت دارد، البته اگر مقاله ای کامنت نداشته باشد گوگل با آن برخورد نمی کند و برای تاکید بیشتر است که این نکته در اینجا عنوان شده)

*استفاده بیش از حد از تبلیغات در سایت ممنوع(تبلیغات نباید به اندازه ای باشد که کاربر را از سایت فراری دهد)

*بروز نکردن مطالب قدیمی ممنوع(البته منظور مطالبی است که نیاز به بروز رسانی دارند و در حقیقت منسوخ شده اند)

چه‌ کنیم تا الگوریتم پاندا سایت ما را جریمه نکند؟

• محتوای باکیفیت و مناسب تولید کنید. چیزی که واقعاً به درد خواننده بخورد، بهتر است بعضی مواقع خودتان را به‌جای خواننده بگذارید.

• در صفحات داخلی وب سایت بیش از حد از تبلیغات استفاده نکنید (منظور همان بنرها و تصاویر متحرک تبلیغاتی است)

• مشکلات فنی وب سایت را برطرف کنید (مثلاً وجود خطا در بعضی صفحات)

• متاتگ ها را به درستی و با دقت به کار ببرید.

• از قالب‌ها و اسکریپت‌های آماده استفاده نکنید.

• به تمام معیارهای On Page Seo اهمیت بدهید و آن‌ها را رعایت کنید.

• رابط کاربری و تجربه کاربری را در سایت خود بهبود ببخشید.

• از سئوی بیش از حد یا تکرار بیش از حد کلمات کلیدی بپرهیزید.

• از ایجاد صفحات خالی یا صفحاتی که تعداد کمی متن در آن قرار دارد بپرهیزید.

• امنیت وب سایت را ارتقا ببخشید.

• مطالب چالش‌انگیز در وب سایتتان درج کنید.

چگونه بفهمیم که توسط پاندا جریمه شده ایم؟

یکی از اصلی ترین نشانه های جریمه شدن توسط پاندا، افت شدید ترافیک در روزهاییست که آپدیت هایی برای این الگوریتم عرضه می شوند. اما همیشه در ذهن داشته باشید که عوامل زیادی در کاهش ترافیک سایت موثرند. این مسئله می تواند علتی مانند حضور یک رقیب جدید داشته باشد که از شما جلو زده است. جریمه های دستی گوگل را چک کنید تا احیانا متوجه شما نشده باشد. تغییرات فصلی را نیز در نظر بگیرید، چون بسیاری از این تغییرات بر میزان فروش و ترافیک سایت تاثیرگذارند. گاهی آپدیت های دیگری نیز ممکن است عامل کاهش ترافیک سایتتان باشد.

در هنگام آپدیت های جدید گوگل، جزییات مرتبط با آن را حتما مطالعه کنید تا از سلامت سایت خود با توجه به موارد نهی شده در این آپدیت ها باخبر شوید. اگر احیانا بعد از آپدیت مشخصی دچار کاهش ترافیک شدید و مطمئن بودید که علت این امر ناشی از قصور شماست، مشکل مورد نظر را حل کرده و از طریق وبمستر درخواست بخشش از گوگل کنید.

گوگل از کجا می‌فهمد یک محتوا با کیفیت است یا بی کیفیت؟

از رفتار کاربران

اگر شما یک مطلبی را در سایتتان منتشر کنید و در صفحات اول گوگل هم قرار بگیرد، اما وقتی درصد زیادی از کاربران روی آن کلیک می‌کنند و پس از باز شدن صفحه سریع آن را می ببندند گوگل با توجه به این رفتارها کم‌کم متوجه می‌شود که مطلبی که شما درج کرده‌اید بی کیفیت و به درد نخور است.

هوش مصنوعی گوگل در این سال‌ها به بهترین حالت خود رسیده است دیگر مانند گذشته استفاده از روش‌های تقلب برای بالا آوردن سریع وب سایت، یک اشتباه محض است.

چگونه بعد از پنگون سایت خود را بازیابی کنیم؟

در صنعت سئو، الگوریتم گوگل پاندا اغلب به عنوان یک به روز رسانی اشاره می شود که بازیابی از آن دشوار است. هرچند که، با توجه به اینکه به روز رسانی پاندا به صورت عمده بر روی وب سایت و کیفیت محتوا بستگی دارد، مراحل بهبودی به طور کلی به بهبود کیفیت سایت و محتوای ان بستگی دارد. اقداماتی که لازم است انجام دهید:

1 - جلوگیری از ایجاد مزرعه ی محتوا

2 - تعمیرات اساسی محتوای سایت برای بهبود کیفیت، کارایی، ارتباط، اعتماد و اعتبار

3 - تجدید نظر در مورد نرخ تبلیفات نسبت به محتوا و وابستگی محتوا به نحوی که صفحه های سایت شما با تبلیغات و لینک های وابسته پر نشده باشند

4 - اطمینان حاصل کنید که محتوای یک صفحه معین با پرس و جو کاربر مطابقت داشته باشد

5 - حدف و یا باز سازی محتوای تکراری

6 - در صورت امکان محتوایی که توسط کاربران تولید شده است را بررسی کنید و ویرایش کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوا ها اصل، بدون خطا و برای خوانندگان مفید هستند.

7 - از دستور های Robots noindex و nofollow command برای بلاک و جلوگیری از ایندکس شدن صفحه های داخلی مشابه و تکراری و یا المان های مشکل ساز در سایت، استفاده کنید.       

  بطور خلاصه سایت ها روز به روز به سمت انتشار محتوای با کیفیت تر پیش می روند، سایت هایی که حاوی محتوای اصیل هستند کمتر از این بروز رسانی ها ترس دارند، اما اگر از روش های نامناسب استفاده کرده اید همیشه باید ترس این را داشته باشید که با بروز رسانی هایی مانند پاندا، رنکینگ سایت شما کاهش پیدا کند. بر اساس تجربه بهترین کار برای در امان ماند از این مشکلات ایجاد اعتماد و برند سازی است، به نحوی که سایت شما در زمینه فعالیت خود به عنوان یک منبع قابل اعتماد و پر اعتبار شناخته شود، همه ی این کار ها با ایجاد محتوای عالی قابل انجام است.

 الگوریتم پاندا حرف حسابش چیست؟!


الگوریتم پاندا خواستار محتوای با کیفیت است، و به لطف گوگل تا دو سال آینده در اینترنت درباره همه چیز محتوا وجود دارد و در آن زمان، همه ی سایت ها متخصص تولید محتوا شده اند(البته محتوایی با کیفیت متوسط) و وب سایتی معتبر محسوب می شود که محتوای خاص و باکیفیت تولید کند.
حقایق دیگر درباره الگوریتم پاندا
پاندا ابتدا به صورت یک آپدیت مجزا منتشر شد، اما بعدها و در مارس 2012 به جزیی از هسته اصلی الگوریتم گوگل تبدیل گردید.
پاندا از روی نام کارمند ارشد گوگل با اسم Navneet Panda انتخاب شد.

در آینده چه اتفاقی می‌افتد؟


ساده است. کسانی که سعی می‌کنند گوگل را دور بزنند تا با کمترین زحمت یک وب سایت را به لینک یک بیاورند محکوم‌به شکست هستند چراکه گوگل روز به روز به طور سرسام‌آوری الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی خودش را ارتقا می‌دهد و نتیجه این را هم مدتی است که دیده‌ایم.
نتیجه‌گیری
الگوریتم پاندا این روزها بسیار هوشمند شده است پس محتوای بی کیفیت ایجاد نکنید و به ‌راحتیِ کاربران در وب سایتتان بیشتر توجه کنید زیرا هدف شما آن‌ها هستند.