کلمات کلیدی چیست؟ | آموزش انتخاب بهترین کلمات کلیدی | انتخاب بهترین کلمات کلیدی
  • 1398/4/19

کلمات کلیدی چیست؟ | آموزش انتخاب بهترین کلمات کلیدی | انتخاب بهترین کلمات کلیدی

کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی در طراحی سایت اهمیت زیادی دارد ،عبارات و یا کلماتی هستند که معرف محتوای یک سایت می باشند. در واقع شما هربار که در داخل موتورهایجستجو عبارتی را وارد و search می نمایید، در حال استفاده از کلمات کلیدی می باشید. برای مثال زمانی که شما به دنبال یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت در تهران هستید، در گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگر، عبارت "اینترنت پرسرعت در تهران" را جست و جو می نمایید. این عبارت یک کلمه کلیدی برای شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی که در شهر تهران هستند، محسوب می شود. این شرکت ها با وارد نمودن این عبارت و سایر عبارات مشابه آن در متاتگ ها باعث بالا رفتن آمار سایت خود در موتورهای جست و جو می شوند. هرچه کلید واژه ها دقیق تر و مرتبط با مفهوم انتخاب شوند، نتیجه ای که موتور جستجو در اختیار کاربر می گذارد مفیدتر خواهد بود.

استفاده از کلمات کلیدی یکی از تکنیک های بهینه سازی وب سایت (SEO)  است، البته از آن جایی که وب مسترها برای بالا بردن آمار سایت خود در موتورهای جست و جو، از عبارات نامرتبط با موضوع فعالیت سایت خود استفاده نموده اند، امروزه اکثر موتورهای جستجو در هنگام ایندکس گذاری سایت ها، ضریب و وزن کمی برای واژه کلیدی در نظر می گیرند.

تحقیقات کلمه کلیدی


درک کنید که مخاطبان شما چه چیزی را می‌خواهند پیدا کنند.
قدرتِ تحقیق در مورد کلمات کلیدی در نحوه‌ی فهمیدن هر چه بهتر هدف بازار است و اینکه بفهمید کاربران چگونه برای محصولات، سرویس و محتوای شما جستجو می کنند، نهفته اند.
تحقیقات در مورد کلمات کلیدی اطلاعات جستجوی خاصی را برای شما فراهم می کند که می توانید به سوال هایی مانند سوالات زیر پاسخ بدهید.
•    مردم چه چیزی را جستجو می کنند؟
•    چند نفر آن را جستجو می کند؟
•    در چه قالبی(فرمت) آن را می خواهند؟
در این فصل، شما ابزار ها و استراتژي هایی را خواهید آموخت که این اطلاعات را پوشش دهد و همچنین تاکتیک هایی که به شما یاد می دهند که از کلمات کلیدی ضعیف دوری کنید و محتوای قویی را بتوانید تولید کنید. زمانی که شما فهمیدید که مخاطبان شما چگونه برای محتوای شما جستجو می کنند آن وقت دنیای جدید از استراتژي های سئو را خواهید آموخت.
مردم به دنبال چه اصلاحاتی می گردند؟

شما ممکن است که بدانید چه کاری را انجام می دهید، اما مردم چگونه به دنبال محصولات، خدمات و اطلاعاتی که شما فراهم می کنید می گردند؟ جواب دادن به این سوال اولین مهمترین قدم در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است.

7 بخش مهم برای قرار دادن کلمات کلیدی

1-عنوان نوشته

کلمه کلیدی مورد نظر خود را حداقل یک بار در عنوان صفحه ذکر کنید و تا حد امکان در ابتدای آن. عنوان صفحات هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربرانی که به دنبال موضوع خاصی هستند با اهمیت است.

کلمات کلیدی

 

2-تگ های HTML


عنوان بخش های مختلف یک نوشته یا همان تگ های HTML بر تصمیم گیری موتور جستجو برای انتخاب کلمات کلیدی یک صفحه بسیار موثر هستند. قرار دادن کلمه مورد نظر شما در تگ h1 و h2 صفحه میتواند نقشی کلیدی در سئو نوشته شما داشته باشد. لزومی ندارد که عنوان صفحه و تگ h1 یکسان باشد ولی تفاوت بسیار زیاد میان آنها میتواند موجب مشکوک شدن یا سردرگمی روبات های گوگل در انتخاب کلمات کلیدی نوشته شما شود. نحوه استفاده و ترتیب بکارگیری سرفصل ها در مقاله ای با عنوان تگ های HTML بطور کامل بررسی شده است.

3- کلمات کلیدی در محتوای نوشته


بطور حتم مهمترین مکان برای قرار دادن کلمات کلیدی محتوای نوشته خواهد بود. چگونه ممکن است شما در مورد موضوع خاصی بنویسید ولی در هیچ کجای نوشته آن کلمه را بکار نبرید؟
استفاده از کلمه کلیدی در متن به معنی بمباران نوشته نیست، لازم نیست که هر یک خط در میان عین عبارت را تکرار کنید، شما میتوانید با بکارگیری کلمات مرتبط و یا ترکیب های مختلف هم در نتایج گوگل رتبه مناسبی کسب کنید و هم به خوانندگان سایت خود احترام بگذارید. گوگل قادر به تشخیص کلمات هم معنی، مرتبط و همچنین ترجمه انگلیسی عبارت است. بعنوان مثال سه کلمه “ورزش”، “ورزشی” و “Sport” میتوانند تاثیر مشابهی در تعیین کلمه کلیدی صفحه شما توسط گوگل داشته باشند.
بکار بردن بیش از حد یک کلمه یا عبارت در متن موجب میشود گوگل آن را بعنوان یک عبارت عمومی یا حرف ربط مانند “از”، “در”، “است” و غیره بشناسد، در نتیجه کلمه کلیدی صفحه شما نخواهد بود.


4- آدرس صفحات


استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحه تاثیر کمتری به نسبت سایر موارد خواهد داشت، ولی نکته قابل توجه آن است که همین آدرس در بسیاری از سایت ها و بخصوص زمانیکه کاربران آدرس شما را مستقیما کپی میکنند بعنوان انکر تکست لینک شما شناخته میشود و حضور کلمه کلیدی در آن میتواند بر پیشرفت صفحه در آینده بسیار تاثیرگذار باشد. البته به شرطی که صفحه شما آنقدر کارآمد و جذاب باشد که کاربران به دیگران پیشنهاد دهند.


5- نام تصویر و متن جایگزین


متن جایگزین یا همان Alt Tag مهمترین فاکتور برای سئو یک تصویر در موتور جستجوی گوگل است. همچنین بکارگیری کلمات کلیدی در این بخش میتواند بر سئو نوشته نیز تاثیرگذار باشد. اگر تصاویر شما به صفحه ای از سایت یا حتی یک سایت دیگر لینک شده باشند ارزش عنوان لینک یا alt attribute نیز بسیار بالا خواهد بود.


6- لینک های داخلی و خارجی


هر صفحه از سایت شما باید با کمتر از چهار کلیک از هرجای دیگر سایت قابل دسترسی بوده و بهتر است که دارای لینک های خروجی به صفحات مرتبط سایت خودتان یا سایت های دیگر باشد. استفاده از کلمه کلیدی در این لینک ها بر سئو صفحه تاثیرگذار است به شرطی که صفحه مقصد ارتباط مفهومی و معنایی با این کلمه داشته باشد. بطور مثال لینک دهی به سایت وبسیما با عبارت “خرید خودرو” کار درستی در سئو نوشته شما نیست.
بسیاری از کاربران اینترنتی مطالب را بدون ذکر منبع در سایت خود قرار داده و همواره سعی میکنند تا حد امکان لینک خروجی از سایت خود نداشته باشند. در حالیکه معرفی منابع کمکی، اشاره به مرجع یا صفحات مرتبط هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو ارزشمند است.


7- کلمات کلیدی در توضیحات متا


مطابق اعلام گوگل و بینگ توضیحات متا تاثیری بر رتبه بندی نتایج جستجو نخواهند داشت. ولی همانطور که میدانیم این موتورها قادر به تشخیص کلمات کلیدی در توضیحات متا یا Meta Description هستند. همچنین جمله بندی مناسب و قرار دادن اطلاعات مرتبط با موضوع صفحه در آن میتواند مشوق کاربران برای کلیک روی لینک شما باشد.
 

 

توضیحات متا