الگوریتم رنک برین (rank brain) چیست؟
  • 1398/1/9

الگوریتم رنک برین (rank brain) چیست؟

الگوریتم رنک برین (rank brain) چیست؟

موتورهای جستجو بخش عظیمی از گردش های کاربران در محیط اینترنت را در بر گرفته اند و نقش هدایت کاربران را به بهترین صفحات بعهده دارند. اما در رقابتی که میان موتورهای جستجو وجود دارد، کاربران آن موتور جستجویی را می پسندند که نتایج دقیق تری عرضه کند. در میان تمامی موتورهای جستجو، گوگل به طور حتم دقیق ترین و بهترین است. 

الگوریتم رنک برین گوگل چگونه عمل می‌کند؟

الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیزی شبیه الگvوریتم مرغ مگس خوار (از جهت تفسیر معنای عبارات کلیدی) است، ولی ویژگی‌های خاص تر و پیچیده تری نسبت به آن دارد. همانطور که گفته شد الگوریتم رنک برین گوگل یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر جستجو کننده آن مانند: مکان جستجو کننده، سابقه جستجو و … نیز توجه کرده و سپس فاکتورهای رتبه بندی مناسب با آن عبارت جستجو را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

 

برای مثال این پنج عبارت جستجو را در نظر بگیرید:

سفارش اینترنتی غذا

سفارش اینترنتی غذا در تهران

خرید اینترنتی غذا

بهترین سایت برای خرید اینترنتی غذا

سفارش غذا با تحویل فوری

همه‌ی این عبارات جستجو بیانگر این هستند که “کدام سایت برای سفارش اینترنتی غذا مناسب است؟” و گوگل نیز با الگوریتم رنک برین (RankBrain) در تلاش است تا خواسته و مفهوم اصلی در پشت عبارات جستجو را تفسیر کرده و مرتبط‌ ترین نتایج جستجو را به کاربرانش نمایش دهد.

پس از اینکه گوگل این عبارات جستجو را از نظر معنایی تفسیر کرد، برای رتبه بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی خود به فاکتورهایی (به گفته ی گوگل ۲۰۰ فاکتور) توجه کرده و بر اساس آن سایت‌ها را رتبه بندی می‌کند. نکته اساسی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای رتبه بندی مانند گذشته ثابت نبوده و با توجه به نوع عبارات جستجو به صورت پویا تعیین می‌شود.

یعنی دیگر نمی‌توان استراتژی سئو یک صفحه از سایت را فقط بر روی کلمات کلیدی و … متمرکز کرد، بلکه الگوریتم رنک برین گوگل به مجموعه فاکتورهایی از قبیل:

اعتبار دامنه سایت

جدید بودن محتوا سایت

تنوع کلمات کلیدی موجود در متن سایت

تعداد و کیفیت بک لینک‌های سایت و …

با هم توجه کرده و متناسب با رقابت سایت‌ها در رتبه گیری بر سر آن کلمه کلیدی، وزن فاکتورهای رتبه بندی خود را تغییر می‌دهد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلید واژه نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی‌تر داشته باشند.

چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنک برین گوگل آماده کنیم؟

الگوریتم رنک برین گوگل هنوز در ابتدای کار قرار دارد و حتی بسیاری از متخصصان سئو معتقدند خود گوگل نیز نمی‌داند این الگوریتم تا چه حد می‌تواند مفید باشد و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایش‌های متعدد است. اما چون گزارشاتی مبنی بر تاثیر منفی این الگوریتم بر رتبه سایت‌ها منتشر شده است، بهتر است اقداماتی ضروری برای آن انجام داد.

به طور کلی می‌توان گفت الگوریتم رنک برین نیز در مسیر افزایش کیفیت جستجوی کاربران گوگل بوده و سایت‌هایی را که تجربه کاری (UX) ضعیفی دارند را هدف قرار خواهد داد. معیارهایی مانند:

بالا بودن نرخ بانس ریت یا نرخ بازگشت صفحات سایت

پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت

پایین بودن نرخ کلیک CTR صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و …

یکی دیگر از مهم ترین مسائل در خصوص الگوریتم رنک برین گوگل، برندینگ در فضای مجازی و به خصوص سئو است. منظور از برندینگ یک سایت این است که از دیدگاه گوگل آن سایت در چه موضوعاتی شناخته شده است، در چه موضوعاتی محتوا تولید می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی با چه هشتگ‌ها و عباراتی پست منتشر می‌کند. در واقع با رشد الگوریتم رنک برین (RankBrain) اهمیت داشتن استراتژی محتوایی نیز بیش از پیش افزایش می یابد و سایت‌هایی که محتوایی با کیفیت و جدید تولید نکنند، نمی‌توانند در آینده رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل بدست آورند.

رنک برین چه اطلاعاتی را جمع آوری و بررسی میکند؟

بررسی الگوریتم رنک برین و تاثیر آن بر نتایج جستجو به ما کمک میکند تا استراتژی هایی کاربردی و تاثیرگذار را برای کسب جایگاه بهتر شناسایی کنیم. در این بخش تلاش میکنیم تا برخی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنک برین را به شما معرفی کنیم.

1- مفهوم گرایی و پاسخ گویی به سوالات کاربر

اهمیت محتوای تولیدشده در سایت‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست و شاید بهتر باشد که محتوای صفحه را به‌عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر در سئو معرفی کنیم. با استفاده از تکنیک های تولید محتوا و رعایت مفهوم گرایی در متن میتوان هر سایتی را به صدر نتایج جساجو رساند!

البته این نکته را فراموش نکنید که منظور ما، محتوای ارزشمند است، نه فراوانی تعداد محتوا! در فرایند تولید باید محتوایی بسازید که هدف محور باشد، پاسخگوی یک نیاز جدید باشد و یا حتی پاسخی کامل‌تر به نیازهای گذشته کاربر ارائه دهد. محتوای شما باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و با ایجاد حس تعامل بازخوردهای مخاطب را دریافت کنید. توجه الگوریتم رنک برین بر چنین موضوعاتی است و رتبه‌بندی سایت شما تحت تأثیر این عوامل صورت می‌پذیرد.

انتخاب موضوعات مناسب برای محتوا، رعایت مفهوم گرایی در متن و شناخت استانداردهای مربوط به یک محتوای پاسخ گو به صورت دقیق و کاربردی در کارگاه استراتژی سئو و تولید محتوا آموزش داده میشود.

2- فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر پیش از ورود به صفحه

علاوه بر کیفیت محتوا، فاکتورهای دیگری نیز برای تعیین میزان رضایت کاربر از محتوای صفحه مورد توجه قرار میگیرند. به عنوان مثال زمانی که کاربر با استفاده از تلفن همراه خود جستجویی را انجام میدهد گوگل تلاش میکند تا صفحاتی را به او پیشنهاد دهد که نمایش مناسبی در سایزهای کوچکتر داشته باشند. در نتیجه طراحی سایت یکی از فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر از صفحه خواهد بود.

پیش از آنکه سایت شما به کاربر نمایش داده شود مواردی مانند سرعت لود صفحه، نمایش صحیح در موبایل و تبلت، رعایت استانداردهای کدنویسی و طراحی زیبا و کاربردی توسط گوگل بررسی خواهند شد. مواردی از این دست که مستقیما با طراحی و کدنویسی سایت شما در ارتباط هستند را با عنوان سئو تکنیکال می شناسیم.

3- بررسی میزان رضایت کاربر هنگام جستجو

رنک برین تلاش میکند تا در تمام مسیر، یعنی از آغاز جستجو تا رسیدن به پاسخ نهایی کاربر را همراهی کرده و براساس رفتار او نتایج جستجو را بهتر کند. در نتیجه یکی از فاکتورهای مهم میزان رضایت کاربر از نتایجی است که به او نمایش داده شده است.

در صفحه اول گوگل معمولا 10 سایت به کاربر پیشنهاد میشوند که با توجه به عنوان و توضیحات آنها تصمیم میگیرد کدام یک را انتخاب کند. میزان انتخاب یک سایت توسط کاربران را معمولا با فاکتوری به نام CTR تعیین میکنیم. در واقع CTR، تعداد کلیک بر روی هر نتیجه تقسیم بر تعداد کل جستجوهای انجام شده است.

علاوه بر CTR، زمان حضور کاربر در سایت انتخاب شده (Dwell Time) و عبارتی که در بازگشت به گوگل جستجو میکند نیز توسط رنک برین بررسی میشود. این فاکتورها نشان دهنده میزان رضایت کاربر از یک سایت خواهد بود.

4- بررسی رضایت کاربران از محتوای صفحه به صورت دوره ای

یکی دیگر از روش های تعیین رضایت کاربر از محتوای صفحه بررسی دوره ای آن صفحه و تغییرات انجام شده در آن است. به عنوان مثال اگر تعداد نظرات ثبت شده در یک صفحه زیاد باشد میتوان گفت کاربران از محتوای ارائه شده در آن رضایت داشته اند و با آن صفحه ارتباط خوبی برقرار کرده اند.

در نتیجه الگوریتم رنک برین به صورت دوره ای صفحات اینترنت را بررسی کرده و میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، تعداد لینک های خارجی به صفحه، نظرات درج شده از طرف کاربران و امتیازی که محتوای آن داده اند را بررسی میکند. هرچقدر تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.

در نتیجه الگوریتم رنک برین به صورت دوره ای صفحات اینترنت را بررسی کرده و میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، تعداد لینک های خارجی به صفحه، نظرات درج شده از طرف کاربران و امتیازی که محتوای آن داده اند را بررسی میکند. هرچقدر تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.

 انکر تکست همان کلمه یا عبارتی است که برای ایجاد لینک میان دو صفحه از اینترنت از آن استفاده میکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انوع و نحوه استفاده از آن میتوانید به مقاله انکر تکست چیست مراجعه نمایید.

یکی از روش های گوگل برای درک موضوع صفحه نحوه لینک دهی سایر صفحات اینترنتی به آن است. به عبارت دیگر زمانیکه سایت دیگری به صفحه شما با عبارت “خرید لپ تاپ” لینک میدهد به کاربر و البته گوگل اعلام میکند که موضوع این صفحه خرید لپ تاپ است. بسیاری از متخصصین سئو تلاش میکنند که لینک های مختلفی را از سایت های دیگر برای سایت خود ایجاد کنند ولی عموما تمرکز آنها استفاده از یک عبارت مشخص برای لینک سازی است.

همانطور که در نگارش محتوا باید به مفهوم گرایی و استفاده از عبارات هم خانواده و هم معنی برای توصیف موضوع صفحه استفاده کنیم در لینک سازی نیز باید به این موارد توجه داشته باشیم. هرچقدر تنوع عبارات لینک شده به یک صفحه (با موضوع و مفهوم یکسان) بیشتر باشد شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.

رویکرد خود را به استفاده از کلمات کلیدی طولانی تغییر دهید. با استفاده از چنین رویکردی و با استفاده از الگوریتم رنک برین گوگل به بهترین نحو ممکن متوجه موضوع و محتوای سایت شما می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا به‌مرور روی تک کلمه‌ها نیز رتبه پیدا کنید. استراتژی های کاربردی برای انتخاب انکر تکست و لینک سازی های داخلی و خارجی در کارگاه لینک سازی کلاه سفید آموزش داده میشود.

6- رعایت استانداردهای نگارشی و اصول ساده نویسی

فاحش‌ترین اشتباه نویسندگان و مدیران بسیاری از سایت‌ها این است که مقالات یا مطالبی بسیار پیچیده و یا ثقیل می‌نویسند؛ گویی که هدف از تولید محتوا نوشتن متنی برای گوگل است و نه برای کاربر! همین موضوع باعث می‌شود که نتوانید جایگاه مناسبی را در رتبه‌بندی گوگل به دست بیاورید. با استفاده از الگوریتم مرغ مگس‌خوار و اضافه شدن الگوریتم رنک برین به آن گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته شده است.

سعی کنید همواره تلاشتان بر این باشد تا مطالبی ساده و روان بنویسید تا حتی مبتدی‌ترین کاربران نیز متوجه آن بشوند. نوشته‌هایی بدون غلط‌های املایی و با بیان ساده خیلی زود در گوگل جایگاه می‌گیرند.

استفاده از تگ‌های H1 تا H6، انتخاب عنوان‌های مناسب، طولانی بودن محتوا (1500 کلمه و بیشتر)، استفاده از کلمات کلیدی در alt تصاویر، استفاده از زیر عنوان و شماره‌گذاری، استفاده از ویدئو و اصلاح ایرادهای گرامری و نوشتاری همگی ازجمله مواردی است که توسط الگوریتم رنک برین بررسی میشوند.

الگوریتم رنک برین چه تاثیری بر صفحه جستجوی گوگل داشته است؟

تا اینجا به خوبی دریافتیم که الگوریتم رنک برین نقش مهمی بر رتبه بندی نتایج و شناسایی مفهوم مورد نظر کاربران دارد. اطلاعات جمع آوری شده توسط این الگوریتم به گوگل کمک کرده است که امکانات جدیدی را در صفحه نتایج جستجو اضافه کند. این بخش ها به کاربران کمک میکند تا بدون خروج از گوگل پاسخ خود را دریافت کنند. در ادامه نمونه هایی از آن را معرفی میکنیم.

1- featured snippets

در برخی از جستجوها مشاهده میکنیم که در بالای صفحه جستجو یک باکس محتوایی نمایش داده میشود که معمولاً پاسخ سؤال کاربر به‌صورت لیست در آن وجود دارد. به این قابلیت featured snippet یا رتبه 0 گوگل گفته میشود.

الگوریتم رنک برین چیست

سایتی که در رنک صفر قرار می‌گیرد یکی از 10 سایت نمایش داده‌شده در صفحه اول گوگل است. معمولاً گوگل برای جست‌وجوهایی که حالت سؤالی دارند از نمایش موقعیت صفر استفاده می‌کند.

اطلاعات دقیقی از فرآیند انتخاب سایت ها و محتوا برای نمایش در رتبه صفر اعلام نشده ولی معمولا سایت هایی در این بخش نمایش داده میشوند که اعتبار بسیار بالایی دارند و در محتوای خود به بررسی موردی و قدم به قدم یک سوال پرداخته اند.

2- People also ask

در بسیاری از جستجوها که مفهوم آنها پرسش یک سوال است، یک باکس متفاوت به کاربران نمایش داده میشود که شامل جستجوهایی مرتبط با موضوع مورد نظر شماست. با انتخاب هر یک از آنها محتوایی کوتاه از پاسخ به همان سوال و یک لینک برای اطلاعات بیشتر نمایش داده میشود.

الگوریتم رنک برین چیست

این بخش نیز با استفاده از الگوریتم رنک برین و براساس جستجوهای دیگری که کاربران انجام داده اند جمع آوری و نمایش داده میشود.

3- People also search for

زمانیکه یکی از نتایج جستجو را انتخاب میکنید و پس از آن مجدد به همان صفحه از نتایج جستجو باز میگردید یک باکس مجزا در زیر آن صفحه نمایش داده میشود که عبارت های مرتبط با موضوع جستجو شده توسط شما را نمایش میدهد.

الگوریتم رنک برین چیست

در این حالت الگوریتم رنک برین متوجه شده است که شما با مراجعه به آن صفحه پاسخ نهایی خود را دریافت نکرده اید و نیازمند جستجوهای دقیق تری هستید. در نتیجه براساس عبارتی که جستجو کرده بودید و صفحه ای که انتخاب کردید گزینه های جدیدی را پیش روی شما قرار میدهد.

سخن پایانی

الگوریتم رنک برین، در حال حاضر عمده تمرکز خود را بر روی بررسی رفتار کاربران و نمایش نتایج جستجو براساس معیارهایی مانند نرخ بازگشت سایت‌ها، زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک CTR و … معطوف کرده است. برای کسب بهترین نتایج کافی است طبق هر تخصصی که دارید برای کاربرانتان به زبان ساده و قابل‌فهم محتوای ارزشمند تولید کنید و رفتار آنها را هنگام ورود به سایت و یا حضور در صفحه آنالیز و بهینه کنید.

در نظر داشته باشید که الگوریتم رنک برین (Rank brain) باوجود گذشت نزدیک به سه سال از معرفی، هنوز هم در مراحل آزمون‌وخطا بوده و همچنان در مسیر بهبودِ کارایی گام برمی‌دارد.