الگوریتم مرغ مگس خوار [راهنمای کامل] + ترفند دور زدنش
  • 1398/1/2

الگوریتم مرغ مگس خوار [راهنمای کامل] + ترفند دور زدنش

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه تاثیری روی سئوی سایت شما دارد؟

در مقالۀ امروزمان می‌خواهیم کمی در زمان سفر کنیم. البته راه دوری نمی‌رویم، در این سفر به همین 10-12 سال پیش سری می‌زنیم و می‌بینیم که از آن زمان تا کنون جستجو با گوگل دچار چه دگرگونی‌هایی شده است. سپس با یکی از الگوریتم‌های گوگل به نام مرغ مگس خوار دیدار می‌کنیم و حسابی با او آشنا می‌شویم. در ادامه جناب مرغ مگس‌خوار همسفر ما شده و حرف‌هایی از علاقه‌اش به رفتار کاربران می‌گوید، نکاتی راجع به سئو را گوشزد می‌کند و آیندۀ جستجوها را به ما نشان می‌دهد. اگر اهل سفرهای شگفت‌انگیز هستید و می‌خواهید اطلاعات مفید و به درد بخوری گیرتان بیاید، کمربندهای ایمنی را محکم ببندید و با ما همراه شوید.

قدیم‌ها جستجو در گوگل به چه شکلی بود؟

فکر می‌کنم حداقل یک بار در زندگی‌تان برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که عبارتی را در گوگل جستجو کردید و بعد از مشاهدۀ صفحه نتایج با چهره‌ای پوکر فیس (Poker face) آن را بسته‌اید.

مثلاً در گوگل جستجو می‌کردیم آموزش شنا و می‌رسیدیم به صفحات اسپمی که در ردیف اول نتایج گوگل جا خوش کرده بودند. همان صفحاتی که هیچ محتوای به درد بخوری نداشتند و کافی بود دستمان به جایی بخورد تا هزار تا پنجرۀ تبلیغاتی نفرت‌انگیز باز شود. یادتان آمد؟ حالا شاید بپرسید چه اتفاقی افتاده بود که گوگل این صفحات را در نتایج اولیه خود نمایش می‌داد؟ قضیه از این قرار بود که این سایت‌ها با ساختن لینک‌های اسپم و ریختن کلمات کلیدی به صورت فله‌ای در سایتشان، گوگل را فریب می‌دادند و به جایگاه‌های بالا نفوذ می‌کردند.

اما... گوگل هم بیکار ننشست. گوگل با ارائه آپدیت‌ها و الگوریتم‌های جدیدش این سایت‌ها را جریمه و به مرور زمان از صحنۀ اینترنت محو کرد. پاندای گوگل اولین الگوریتمی بود که به بررسی محتوای صفحات پرداخت و کیفیت آن‌ها را سنجید. همین الان هم اگر سایتی از مطالب کپی استفاده کند خیلی زود مورد خشم پاندا قرار می‌گیرد و جریمه می‌شود. بعد از پاندا، الگوریتم دیگری به نام پنگوئن متولد شد و وظیفۀ آن مبارزه با سایت‌هایی است که از بک‌ لینک‌ سازی اسپم استفاده می‌کنند.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

کم کم گوگل به این نتیجه رسید که بهتر است به معنای کلمات و ارتباط آن‌ها با هم توجه عمیق‌تری نشان بدهد. چرا؟ چون گاهی تولیدکنندگان محتوا برای قرار گرفتن در نتایج اولیه گوگل مجبور بودند به شکل مکرر از کلمات کلیدی خاصی استفاده کنند. با این کار کیفیت مطالب پایین می‌آمد و سایت‌هایی که محتوای عالی تولید می‌کردند، نمی‌توانستند خوب دیده شوند. سرانجام...

در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم دیگری را برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا Hummingbird نام گرفت.

دلیل اینکه نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده، "سرعت و دقت" آن است. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی می‌کند و مترادف آن‌ها را تا حد زیادی می‌شناسد. مگس خوار در حالی که نزدیک‌ترین نتایج را به شما نشان می‌دهد، صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه می‌کند.

در واقع، هدف گوگل از ارائۀ الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که هم نتایج واقعی‌تر و دقیق‌تری را به کاربران نمایش دهد و هم کاری کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه ویژه‌ای کنند.

بی زحمت یک کاری کنید. همین الان یک تب جدید در مرورگرتان باز کنید و عبارت "آموزش شنا" را جستجو کنید. چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

اتفاقی که افتاده این است که الان دیگر با جستجوی آموزش شنا در گوگل، به صفحات زشتِ اسپم نمی‌رسید، بلکه در همان نتایج اولیه لیستی از ویدئوها، تصاویر آموزشی و آدرس مکان‌های مختلف برای آموزش شنا را مشاهده کنید؛ و این یعنی چه؟ یعنی گوگل حرف شما را عمیق‌تر از قبل می‌فهمد، می‌داند که به دنبال چه هستید و صفحاتی را نشان می‌دهد که نیازتان را برطرف کند.

البته فقط همین نیست، به لطف مرغ مگس خوار شما خیلی سریع‌تر از قبل به نتیجۀ دلخواهتان می‌رسید و پیشنهادات دیگری هم دریافت می‌کنید که به احتمال زیاد ذهن کنجکاوتان از دیدن آن‌ها خوشحال خواهد شد. برای مثال تصویر زیر را ببینید.

اینجا من عبارت "سن محمد صلاح" را در گوگل جستجو کرده‌ام. همانطور که می‌بینید گوگل به سرعت و در همان بالای صفحه، نتیجۀ دقیق (26 years) را به من نشان داده است. علاوه بر این، اطلاعاتی را هم در سمت راست تصویر و پایین صفحه مشاهده می‌کنید که عبارتند از بیوگرافی کوتاه، اطلاعاتی در مورد خانواده، عملکرد او در جام جهانی، افتخارات و جوایز. این اطلاعات برای آن است که شاید من فقط دنبال سن نباشم و بخواهم اطلاعات دیگری هم دستگیرم شود. می‌بینید؟ گوگل فکر همه چیز را کرده!

گراف دانش و جستجوی معنایی

برای درک بهتر هدف مرغ مگسخوار، لازم است که ابتدا با دو تا از امکانات جستجوی گوگل با نام گراف دانش و جستجوی معنایی آشنا شویم.

یک سال قبل از معرفی مرغ مگسخوار، گوگل گراف دانش خود را راه اندازی کرد. این گراف دانش قسمتی از امکانات جدید SERP (صفحه نتایج جستجو) بود که با هدف ارائه پاسخ سریع و دقیق به کاربران درباره افراد، مکان ها و سایر چیزها ایجاد شد.

به عنوان مثال اگر نام انیشتین را در گوگل جستجو کنید، پنلی در سمت راست صفحه ایجاد می شود که در آن توضیحاتی درباره شخص انیشتین، زمان تولد، زمان مرگ، همسران و بچه های او داده شده است.

چگونه گوگل تشخیص می دهد که این نتایج مبتنی بر خواسته اصلی کاربر است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بایست مفهوم جستجوی معنایی را بیان کنیم.

جستجوی معنایی تلاش می کند تا نتایج جستجوی مناسبی را فراتر از معنی تک تک کلمات مورد جستجو، به کاربران ارائه دهد. در جستجوی معنایی به مفهوم کلی عبارت دقت شده و به معنی ضمنی عبارت به جای معنای صریح آن توجه می شود. به عنوان مثال در جستجوی کلمه انیشتین جدا از فعالیت های علمی او در پنل سمت راست آن درباره جزییات عمومی زندگی او و همینطور جملات قصار او به نمایش در می آید. همانطور که می دانید انیشتین علاوه بر فعایت های علمی خود، به داشتن جملات قصار ساده نیز معروف است. از این رو گوگل این مورد را نیز در این قسمت قرار داده است.

گوگل در حال افزایش تسلط بر جستجوی معنایی و فعال تر کردن آن است. به گفته خود گوگل، آنها برای درک ماهیتی دنیای واقعی و ارتباط بین آنها به ابزارهایی مانند جستجوی معنایی نیاز دارند. مرغ مگس خوار گوگل نیز در پی همین هدف ایجاد شده و بر روی درک مفهوم عبارات مورد جستجو با استفاده از تکنولوژی های گوگل تکیه دارد.

جستجوی معنایی موضوع بسیار پیچیده ای است، بنابراین یک مثال دیگر نیز برای درک بهتر این مفهوم مطرح می کنیم. تصور کنید که کاربری عبارت انگلیسی "Best Place For Chinese" را مورد جستجو قرار می دهد. این عبارت به معنی "بهترین مکان برای یک چینی" ترجمه می شود اما منظور اصلی کاربر در این جستجو، بهترین رستوران چینی است. گوگل با استفاده از تکنولوژی های خود، این مورد را درک کرده و نتایج مرتبط با آن را نمایش می دهد.

نشانه های الگوریتم مرغ مگسخوار


یکی از اهداف اصلی مرغ مگس خوار، تبدیل مفاهیم به واقعیت های موجود است. هدف نهایی این سیستم اینست که نهایتا به عنوان یک استاندارد جستجو تعیین شود. مثال رستوران چینی در پاراگراف قبل نمونه مشخصی از این نوع تبدیل است و از نمایش موارد بی ربط جلوگیری می کند.


مرغ مگسخوار و جستجوی صوتی


با نگاهی به گذشته در می یابیم که به روز رسانی مرغ مگس خوار، گامی برای تسلط بر روی جستجوی صوتیست که رشد آن اجتناب ناپذیر است. در هنگام م عرفی مرغ مگس خوار در سال 2013، اصطلاح جستجوی مکالمه ای (Conversational Search) موجی از مباحثات را در بین کارشناسان سئو ایجاد کرده بود.
ظهور جستجوی صوتی در سال های بعد، گوگل را موظف می کند که خود را به تکنولوژی های جدید مجهز کند تا مفاهیم صوتی را درک کرده و سوالات کاربران را متوجه شود. سوالاتی از قبیل "ارزانترین رستوران نزدیک من کجاست؟" یا "چگونه میتوانم دوچرخه خود را تعمیر کنم؟"
در مجموع، تکنولوژی که محدود به درک کلمه به کلمه عبارات است، نمی تواند مقیاس اندازه گیری مشخصی را برای هدف کاربران پیدا کند. تکنولوژی هایی مانند جستجوی معنایی و مرغ مگس خوار برای عملکرد موثر در دنیای واقعی طراحی و توسعه داده شده اند.


مرغ مگسخوار و جستجوی محلی


در حالی که کارشناسان سئو طبیعی، در تلاش بر روی تاثیرات مرغ مگس خوار بر دنیای وب بودند، متخصصین سئو محلی، با افت قابل توجهی در نتایج جستجو برخورد کردند. این متخصصین مشاهده کردند که بعد از این آپدیت نتایج جستجوی محلی که در قالب سه تا از کسب و کارهای نزدیک نمایش داده میشد، به شکل یک کسب وکار یا وب سایت درآمده است. مشکل از آنجا حادتر شد که بسیاری از وب سایت ها، نام محلی کسب وکار خود را به موارد پر جستجو تغییر داده و با استفاده از روش های نا متعارف به فریب گوگل در این زمینه پرداختند.
همچنین آنها دریافتند که علاوه بر این معضل، مشکلات دیگری نیز به وجود آمده است که عبارت بودند از:


شعاع بزرگتر گوگل برای انتخاب کسب و کارهای محلی
حضور مداوم وبسیات های از نوع دیرکتوری به جای نمایش خود کسب و کارها
چگونه بفهمیم که وب سایت ما توسط مرغ مگس خوار آسیب دیده است؟


ایجاد پنل هایی که صرفا به معرفی یک کسب و کار مرتبط می پرداخت، بیشترین صدمه ای بود که به کسب و کارها زد. آنها با این رویکرد، شانسی برای نمایش در صفحه جستجوی محلی نداشتند. اگر وب سایت شما با ظهور مرغ مگس خوار دچار افت رتبه شدیدی شده است، حتما وب سایت خود را به صورت دقیق چک کنید و تاثیرات دیگر آپدیت ها مانند پاندا و پنگوئن را نیز در نظر بگیرید.


علت نام‌گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟


مرغ مگس خوار یکی از کوچک‌ترین پرنده‌های دنیاست که سرعت و دقت عمل زیادی دارد. زمانی که مرغ مگس خوار در حال پرواز است، چشم انسان قادر به دیدن بال‌های او نیست؛ اما برعکس انسان، این پرنده بسیار تیزبین است و هدف خود را به سرعت شناسایی می‌کند. مرغ مگس‌خوار، نزدیک‌ترین هدف را تشخیص می‌دهد و با سرعتی بسیار زیاد به سمت آن حرکت می‌کند. این عملکرد در گوگل موجب بروز تغییرات محسوسی در صفحه نتایج جستجوی کاربران شده است.
گوگل با راه‌اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳، تاکید خود را بر کلمات کلیدی تعدیل و بر استفاده از زبان طبیعی در نمایش داده‌ها تمرکز بیشتری کرد. الگوریتم hummingbird گوگل، معنای کلمات کلیدی را جستجو و با کنجکاوی زیادی، محتوای صفحات را بررسی می‌کند. شاید بتوان بزرگ‌ترین نتیجه به کارگیری این الگوریتم را، زبان طبیعی مقالات ذکر کرد.


تفاوت الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟


یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های مدیران سایت‌ها و سئوکاران، پنالتی‌ شدن توسط گوگل است؛ اما بهتر است خیال شما را راحت کنیم؛ زیرا الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، مبتنی بر مجازات (پنالتی) نیست.هدف گوگل از ابداع الگوریتم پاندا و پنگوئن گوگل، پنالتی کردن محتوای بی‌کیفیت بود، اما مرغ مگس خوار، penalty‪-basedنیست و معنای واقعی عبارت جستجو شده را در صفحات موجود می‌کاود و محتوای مرتبط را به کاربر ارائه می‌دهد. نتیجه راه‌اندازی این الگوریتم، بسیار رضایت‌بخش بوده است و گوگل به جای ارائه فهرست نتایجی مبتنی بر کلمات کلیدی، نتایج مرتبط با موضوع را نشان می‌دهد.‬ زمینه و بافت متن، در این الگوریتم تاثیر زیادی دارد؛ زیرا مرغ مگس خوار قوه قضاوت دقیقی دارد. به همین خاطر، زمینه متن، باید طوری تهیه شود که مرغ مگس خوار، هدف نویسنده متن را شناسایی کند. جستجو معنایی «semantic search» عبارت دقیقی برای توصیف عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است.
برای مثال، اگر شما در گوگل جستجو کنید که «کدام فیلم ماجراهای سه مرد در وگاس را روایت می‌کند؟»، مرغ مگس خوار با خواندن مقالات مرتبط، به شما سایت‌هایی را معرفی می‌کند که درباره فیلم Hangover مطلب تهیه کرده‌اند و نه صفحاتی که به معرفی وگاس پرداخته‌اند. همچنین مرغ مگس خوار از روش گراف دانش که در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد، استفاده می‌کند تا اطلاعات جامع‌تری درباره افراد، فیلم‌ها، آلبوم‌های موسیقی، مکان‌ها و… به کاربران ارائه کند. به همین دلیل است که وقتی فرانکلین روزولت را در گوگل جستجو می‌کنید، در سمت راست صفحه، عکس، اطلاعات شخصی روزولت یا هر فرد دیگری را که جستجو کرده اید، به همراه اطلاعات ویکی‌پدیایی و آثار، مشاهده می‌کنید.
الگوریتم مرغ مگس خوار روی سئوی سایت تاثیر دارد یا نه؟
خب همانطور که گفتیم، الگوریتم مرغ مگس‌خوار به مفهوم و کیفیت محتوایی که تولید کرده‌اید و این‌که چه‌قدر مورد توجه کاربران بوده توجه ویژه‌ای دارد. پس صد در صد روی سئوی سایت هم تاثیر می‌گذارد. در ادامه چند نکتۀ مهم را به شما می‌گویم که اگر آن‌ها را رعایت کنید تاثیر بسیار خوبی در سئوی سایتتان دارد و رضایت خاطر مرغ مگس خوار سختگیرمان را هم جلب می‌کند.


1 - تمام کلمات کلیدی را بهینه کنید


اولین کاری که باید بکنیم این است که کلمات کلیدی استفاده شده در متنمان را بهینه سازی کنیم. یعنی چه؟ یعنی اینکه لازم نیست متن‌مان را با یک کلمۀ کلیدی خاص خفه کنیم، بلکه باید از کلمات هم‌معنی و عبارات طولانی هم به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنیم. مثلاً وقتی کلمه کلیدی اصلی مطلب‌مان راه اندازی فروشگاه اینترنتی است، در بخش‌های مختلف متنمان می‌توانیم این کلمات و عبارات را استفاده کنیم: ساخت فروشگاه اینترنتی، ایجاد فروشگاه اینترنتی، چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم، نحوه ایجاد فروشگاه اینترنتی، آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی و ... .
فراموش نکنید: وب‌سایت‌هایی که فقط از کلمات کلیدی، آن به شکل بی فایده در متنشان استفاه می‌کنند و هیچ توجهی به کیفیت محتوای تولیدی ندارند، هدف جریمۀ مرغ مگس خوار قرار می‌گیرند.
با این حرف‌ها می‌توان نتیجه گرفت که، مرغ مگس خوار دوست خوبی برای سئوکاران کلاه سفید است و کابوسی بد برای سئوکارهای کلاه سیاه است!
برای اینکه با سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری بیشتر آشنا شوید،


2 - بهینه سازی انکر تکست‌ها هم فراموش نشود


شاید بپرسید که انکر تکست چیست؟ انکر تکست قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است بر روی آن کلیک کند. مثلاً همین نوشتۀ آبی رنگ که در جملۀ اول این پاراگراف می‌بینید همان انکر تکست، عنوان لینک یا نام لینک است که با کلیک روی آن می‌توانید در صفحه‌ای دیگر راهنمای کامل انکر تکست را بخوانید.
حالا منظور از بهینه سازی انکر تکست‌ها چیست؟ منظور این است که انکر تکست ها را طوری انتخاب کنید که با کلمات کلیدی و محتوای کلی ساییتان همسو باشند. به عبارت دیگر، جذابیت انکر تکست را فدای بی ربطی آن به محتوا نکنید! هر چقدر هم که عنوان لینک شما جذاب باشد، در صورتی که با محتوای صفحه ارتباطی نداشته باشد، از نظر گوگل بی معنی تلقی شده و تمام زحماتتان به باد میرود. اگر احساس میکنید انکر تسکتهای لینکهای داخلی و خارجی وب‌سایتتان نیاز به بهینه‌سازی دارند اقدامات زیر را انجام دهید:
لیستی از بک لینک های خارجی سایتتان تهیه کنید.
لیستی از لینک های داخلی سایتتان تهیه کنید.
تمامی این لینک‌ها را بازنگری کنید و ببینید که مناسب محتوای صفحۀ مقصد هستند یا نه.
حتماً از کلمات کلیدی هم در انکر تکست استفاده کنید.


3 - مقاله‌هایی با تعداد کاراکترهای متنوع تولید کنید
این درست است که مقاله‌های طولانی و جامع برای سئو و

اعتبار وب‌سایت شما عالی هستند و خوانندگان زیادی هم هستند که عاشق این توضیحاتند، اما گاهی هم این مقاله‌ها ممکن است برای برخی خوانندگان خسته کننده‌ و حوصله بر باشند. پس یک کاری کنید، بعضی اوقات مقالات خلاصه‌ای هم برای کابران کم حوصله تولید کنید و آن را بین مقالات جامعتان پخش کنید.


4 - محتوای تصویری را چاشنی پست‌هایتان کنید


اینفوگرافی‌ها، ویدئو و حتی بخش‌های ساده‌ای مثل گراف، جدول، نمودار، کمیک، آیکون و ... چاشنی پست‌های سایت شما هستند. این عناصر وقتی در میان متن‌های طولانی به‌کار می‌روند، جذابیت آن را چند برابر می‌کنند و به کاربر کمک می‌کنند که با علاقۀ بیشتری متن را دنبال کند. پس هرگز از این بخش مهم غافل نشوید!


5 - از کدهای نشانه‌گذاری Schema استفاده کنید


احتمالاً اول می‌خواهید بدانید که اسکیما یا Schema چیست؟ خب اینجا کمی بحث تخصصی‌تر می‌شود؛ منظور از اسکیما، نشانه‌هایی است که برای راحتی کار موتورهای جستجو، در سایتمان قرار می‌دهیم. تصویر زیر را ببینید.
در این‌جا من نام یک فیلم مورد علاقه‌ام را جستجو کرده‌ام. در سمت راست تصویر اطلاعاتی مانند امتیاز فیلم از نظر کاربران، کارگردان، سال تولید، موسیقی و ... را مشاهده می‌کنید. این اطلاعات به سایت‌های مختلفی مثل ویکی پدیا، نیویورک تایمز و IMDb لینک دارند. گوگل این اطلاعات را چگونه پیدا می‌کند و به آن‌ها لینک می‌دهد؟ این اطلاعات توسط گراف دانش گوگل، و با استفاده از کدهای اسکیما اینجا جمع شده‌اند.
در تصاویر بالا دو نمونه از کدهای اسکیما را مشاهده می‌کنید. در تصویر اول، IMDb با کدی که مشاهده می‌کنید، به گوگل کمک می‌کند که بفهمد این بخش سایتِ من دربارۀ فیلم است.
در تصویر دوم که از همین سایت گرفته شده، به گوگل اعلام کرده‌اند که این بخش، امتیاز کلی فیلم را نشان می‌دهد. خب، حالا برگردید و به تصویر اولی نگاه کنید (یا اینکه خودتان PK را در گوگل جستجو کنید)، مشاهده می‌کنید در بخشی که امتیاز کلی فیلم نشان داده شده، لینکی به سایت IMDb وجود دارد.
با مراجعه به سایت schema.org می‌توانید با انواع کدهای مختلف اسکیما آشنا شوید و از آن‌ها در بخش‌های مختلف سایتتان، مثل بیوگرافی، ویدئو، تصویر، فیلم و ... استفاده کنید.

منبع: نوین