منظور از طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟
  • 1397/9/18

منظور از طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی سایت واکنش گرا ( ریسپانسیو Responsive):

طراحی سایت واکنش گرا روشی است که سایت یا صفحات وب نسبت به دستگاه کاربر چون گوشی تلفن هوشمند،آی پد ، لب تاپ ، انواع مانیتور کامپیوتر خانگی و تلویزیون ها واکنش نشان داده و خود را بر مبنای اندازه صفحه و اسکرین نمایش می دهند.اگر با موبایل و یا تبلت وب سایتی را باز کردید و مدام نیاز به اسکرول يا تغيير زوم داشتید ، و این برای شما آزار دهنده است، بدانید که تنها راه حل این مشکل، تکنولوژی طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا ” Responsive design ” است. برای رفع این مشکل ابتدا طراحی نسخه موبایل سایت مرسوم شد. یعنی وب سایتها دو بار هزینه می کردند، یک بار برای طراحی و مدیریت و بهینه سازی سایت اصلی و بار دیگر برای سایت نسخه موبایل. اما گستره ابعاد نمایشگر دستگاههای مختلف چنان وسیع و متنوع شد که ساخت سایت برای هر یک از آنها عملا غیر اقتصادی و ناممکن است. بنابراین طراحی سایت واکنشگرا برای رفع این مشکل به میدان آمد و به وسیله آن یک سایت به گونه ای طراحی می شود که اجزای آن شناور بوده و خود را با هر صفحه نمایشی تطبیق دهد.

 چگونه بفهمیم یک سایت ریسپانسیو طراحی شده است؟ 

برای تست رسپانسیو می توانید مرورگر خود را ازحالت maximize خارج کنید و با موس خود صفحه مرور گر را کوچک و بزرگ کنید، می بینید که سایز صفحه تغییر می کند اما نوشته ها و لینک ها همچنان خوانا هستند و نیازی به zoom in و یا zoom out و اسکرول ندارند، این کار را هم در صفحه اصلی و هم در صفحات داخلی تست کنید.

                   

 

تاثیر طراحی ریسپانسیو در سئو:

خود طراحی ریسپانسیو به طور مستقیم تاثیری در سئو ندارد اما با توجه به اینکه درصد زیادی از کاربران به وسیله تلفن همراه و تبلت وبگردی می کنند طراحیهای غیر ریسپانسیو باعث کاهش بازدید میشود و این کاهش بازدید باعث پایین آمدن رنکینگ شما میشود.اگر از بحث گوگل و سئو سایت بگذریم، حتما سایت شما باید ریسپانسیو طراحی شده باشد چون ممکن است کاربران شما به صورت مستقیم(بدون استفاده از گوگل) وارد سایت شما بشوند. در نتیجه باید بتوانند به راحتی با سایت ارتباط برقرار کرده و بین صفحات مختلف جا به جا شوند.

طراحی سایت جداگانه  برای کاربران موبایل:

برخی به اشتباه به جای اینکه سایت ریسپانسیو طراحی کنند سایت جداگانه ای برای کاربران موبایلی خودطراحی میکنند و همان محتوای سایت اصلی را در آن منتقل می کنند که این کار اشتباه متاسفانه از نظر موتورهای جستجو Duplicate Content یا محتوای تکراری حساب می شود و در نهایت هر دو سایت از رنک خارج می شوند.به منظور جلوگیری از این مشکلات کافی است سایتی طراحی شود که واکنشی باشد و در هر دیوایسی با هر مرورگری به خوبی نمایش داده شود و در واقع در تمام ابعاد کاملا خوانا و واضح نمایش داده شود.

نتایج گوگل و سایت واکنش گرا:

یکی از شاخص های امتیاز دهی و رتبه گیری در گوگل پارامتر ریسپانسیو بودن است        Responsive      yes       no

             

از آنجا که امروزه فناوری به یک بخش ضروری از زندگی روزمره تبدیل شده است در نتیجه می بایست طیف گسترده ای از دستگاه هایی که کاربران به واسطه آنها قادر به دسترسی به اینترنت هستند را در نظر گرفت. زیرا انعطاف پذیری، کلید موفقیت در کسب و کار ،به خصوص، کسب و کار آنلاین است.

امروزه کاربران از بیشمار نمایشگر در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده می کنند.

 طراحی یک سایت واکنش گرا برای گوگل این مزیت را دارد که محتوای پایگاه اینترنتی را یک بار شاخص گذاری کرده و صفحات آن را امتیازدهی می کند و هم برای سایت این مزیت را دارد که رنک صفحات آن روی یک آدرس اینترنتی (URL) جمع می شود و این موضوع برای ارتقاء در نتایج جستجوی گوگل بسیار مهم است. 

فریم ورک هایی که کار ریسپانسیو بودن سایت را انجام می دهند:


بدون شک فریم ورک محبوب بوت استرپ، به صورت کاملا استاندارد و حرفه ای کار ریپانسیو کردن سایت شما را انجام میدهد. البته فریم ورک های مختلفی  برای این کار وجود دارند. اما یکی از بهترین، راحت ترین و استانداردترین آن ها Bootstrap می باشد.

به طور خلاصه مزایای طراحی ریسپانسیو شامل موارد زیر می شود: 


1- صرفه جویی در هزینه  2- صرفه جویی در زمان  3- سبقت از رقیبان  4- افزایش ترافیک سایت  5- جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری